תיבת טקסט: לדוגמה    
מורה של תלמיד שתופסת אותו כתלמיד מפריע, ו‘יודעת‘ בכל פעם שהיא נכנסת  לכיתה, שהוא יפריע לה בשיעור.
בחשיבה האנכית שאנו מורגלים בה היטב, אותה מורה תעשה עוד מאותו דבר שהיא עושה, אותו דבר שלא מצליח באמת לשנות.  התלמיד מתנהג באופן מסויים וגם המורה מגיבה, פחות או יותר, באופן אוטומטי, וחוזר חלילה.  
מודל החשיבה האופקית של דה בונו מאפשר לנו לצאת מהמסגרת והתבנית הקבועה שיש לנו על אותו תלמיד.  כל מורה יכול להעלות קושי/בעיה או הצלחה שיש לו עם התלמיד.  הדיון מאפשר להציג גיוון של נקודות מבט, מגוון של פתרונות ועבודה עם התלמיד (ועם הכיתה כקבוצה).   
הכובע האדום: ’אני לא יכולה לסבול את התלמיד הזה.  אני נכנסת לכיתה ומייד מוציאה אותו‘.  הכובע האדום נותן למורה לגטימציה לבטא רגשות, ולטפל בהם.
הכובע השחור: ’ניסיתי הרבה דברים איתו  ולא הצלחתי.  אין מה לעשות !‘.
הכובע הלבן: ’ מה אני באמת יודעת על התלמיד הזה ? מה מצבו המשפחתי ? מה ההיסטוריה הלימודית שלו ? מה הוא אוהב ?  מה הקשיים שלו ? מי החברים שלו ? איזה כישורים יש לו ?‘
וכך הלאה.  כל החלטה שהמורה/צוות המורים יקבל תהיה מבוססת על כמה נקודות מבט.

ששת נעלי הפעולה - מודל נוסף של דה בונו, בו הוא מציע להתייחס באופן יצירתי לא רק לחשיבה אלא גם לפעולה.
תיבת טקסט: ארווין גרוול,  מורה לבנה, מתחילה ללמד בבית ספר בשכונת עוני בקליפורניה שרוב תלמידיו  שחורים או ממוצא היספאני, והם כמובן ”אלימים“ ו“לא לומדים“. 
המורה קונה לכל אחד מהתלמידים/ות  יומן ומבקשת מהם לכתוב בו פעם בשבוע, מה שהם רוצים (מה מפחיד, מרגש או מטריד אותם).  היא מדגישה שהיומן פרטי ולאף אחד אין רשות לקרוא בו ללא רשותם.  עם זאת, מי שרוצה שהיא תקרא את היומן, יוכל להניח את היומן בלוקר שלה, שיהיה סגור בד“כ ויפתח רק בזמן השיעור כדי שתלמידים שירצו יוכלו להכניס לתוכו את היומן.
התלמידים כותבים והיא קוראת.  היא מתחילה להבין את העולם שמסביבם, עולם של עוני, פשע ואלימות.  ומשם מתחילה פריצת הדרך.  היא  מביאה לכיתה חומרים שקשורים לחוויות החיים שלהם.  ומפה מתחיל תהליך של למידה, קשר ודיאלוג. במקביל ההישגים  הלימודיים עולים.
היומנים שהתלמידים והתלמידות כתבו על עצמם חשף את עולמם, שחרר רגשות וקולות שהיו עד אז מושתקים, וחיבר, למעשה, בין עולם התלמידים/ות ועולם בית הספר.

עוד התרשמות מהסרט  -  בבלוג של אסתיד

עלון למורה - נובמבר 2009

השנה, אולי יותר משנים קודמות, נחשפנו בתקשורת לגילויים של גזענות ואי צדק כלפי תלמידים במערכת החינוך (למשל, כלפי תלמידים ממוצא אתיופי, תלמידות מזרחיות בחינוך החרדי ותלמידים שלא שייכים לאלפיון העליון).

מורים/ות ומחנכים/ות שנאלצים להתמודד עם אתגרים מדאיגים אלה, שמעצימים את אי השוויון בין ובתוך בתי הספר, מוזמנים להיכנס לאתר ”תעודת בגרות“, ולקרוא ”11 דברים שמורים יכולים לעשות על-מנת להביא צדק ושוויון לבית הספר“.

 

 

תיבת טקסט: גיליון נובמבר 2009

לשבור את מעגל הכישלון  
מחנכים מובילים שינוי.
כשהאסימונים נגמרים.
יומני החופש.
ששת כובעי החשיבה 
מה משאיר אותי בהוראה ? 
יאנוש קורצ‘אק - סדנא למורים.
למידה שיתופית.
קישורים.

לשבור את מעגל הכישלון, במתמטיקה וב...

תיבת טקסט: שר החינוך העולמי
ישראל שיאנית בפערים
לכתבה.
תיבת טקסט:  מדוע תלמידים אפרו-אמריקאים מצליחים פחות במתמטיקה ?  שרלין ווילאמס, מנהלת בי“ס אלטרנטיבי בארה“ב, טוענת שההישגים הנמוכים של תלמידים אפרו אמריקאים ממחישים את המושג ’התיקונים שנכשלים‘: מערכת החינוך מייצרת פתרונות אינסטנט שנראים טוב על פני השטח אך למעשה הורסים את הדרך למטרה.  ההתערבויות שנוקטת מערכת החינוך הן נקודתיות ומיועדות ’להרים‘  את התלמידים  לזמן מוגבל ולחומר לימוד מסויים, ומשם ברור שהם ידרדרו שוב למטה.
מערכת החינוך ממוקדת בתיקון התלמידים ולא בתיקון המערכת עצמה, הפוקוס של התיקון צריך להיות במערכת ולא בתלמידים.  ווילאמס מציעה 5 מהלכים ביקורתיים כבסיס לשיטת החינוך התרבותי האחראי. אחד מהם הוא עיצוב תכניות לימוד רלוונטיות מבחינה תרבותית, כן, כן, גם במתמטיקה.  לקריאת המאמר מתורגם לעברית.
מתמטיקה רדיקלית הוא אתר אינטרנט המיועד למורות/ים המעוניינים לשלב תכנים של צדק חברתי וכלכלי בתכנית הלימודים במתמטיקה.  האתר מכיל קישורים לכ-700 שיעורים, מאמרים, ספרים, מפות ואתרים.  
נסו את זה וכיתבו לנו איך זה עובד אצלכם.

מחנכים מובילים שינוי - השתלמות מורים ייחודית

תיבת טקסט: איזה סוג של מחנך כיתה אני?  האם אני יכולה להעצים את היכולות שלי כמחנכת כיתה? לאלו כישורים אני זקוק כדי לתקשר בצורה אפקטיבית ומכבדת עם תלמידים ? האם אני יודעת לנהל שיחה אישית עם תלמידים, להוביל תהליכים קבוצתיים בכיתה, להתמודד עם קונפליקטים בכיתה?  איך מזהים חוזקות של תלמידים וממנפים אותם? איך הופכים את הקשר עם ההורים למנוף של הצלחה עם תלמידים ?   
באם אתם מחנכים כיתה השואפים לפתח יכולות בינאישיות, קבוצתיות ומנהיגותיות, ורוצים להפוך את התהליך החינוכי לחוויה משמעותית ומעצימה, הרשמו  עכשיו  להשתלמות מורים ייחודית שתיפתח ב- 3/1/2010 ,   
מפגש היכרות  יתקיים ביום א', 27.12.2009 שעה 17:00 בירושלים.   
היקף ההשתלמות : 56 ש"ש עם ציון (11 מפגשים, בימי ראשון, חודשים ינואר-מרץ, בין השעות 16:00-20:15). הקורס מוכר לגמול השתלמות.   
לעלון ההשתלמות- לחצו כאן.    פרטים נוספים באתר קדמה, 
בטלפון 03-6727474 או במייל:  clara_@017.net.il
תיבת טקסט: הסרט מתרכז בתלמידים בעלי לקויות למידה, ומציע גישה חינוכית מעשית ומועילה.  ריק לאבוי מעניק כבוד רב לתלמיד, לדיאלוג  עימו ולכך שנוכל לתמוך  בו או בה ולהגיע לשיפור.
האסימונים בסרט מבטאים את החיזוקים החיוביים שאנו מעניקים לתלמיד/ה, כאשר האסימונים האם אלו שבונים את דימויו העצמי.
לסרט, עם כתוביות בעברית.  למצגת על הסרט.

קראו עוד על תלמידים בעלי צרכים מיוחדים באתר תעודת בגרות.
תיבת טקסט: ”מה משאיר אותי בקדמה ?“  סדנא לצוות מורי קדמה בהנחייה של דר‘ אריאלה בארי בן ישי וקלרה משומר.  הסדנא התקיימה בתיכון קדמה בירושלים בחודש  אפריל 2009 (3 שעות). 
מטרת הסדנא היתה לגרום למורות/ים להתמלא מהעשייה החינוכית דווקא בתקופה שנכנסים ללחץ אינטנסיבי של סוף שנה ובגרויות, לעצור ולזכור מה חשוב לנו בעבודה, ומה ממלא אותנו.
הסדנא נפתחה בשיתוף של המנחות : איך הן מרגישות להיות בקדמה.  לאחר מכן, נעשה סבב קצר : שם המורה ואיזה כיתה כל אחד מלמד.
כל מורה כתב לעצמו על כרטיסיה אישית: מה ממלא אותי היום בעשייה שלי בקדמה ?
(ברמה האישית, ברמה המקצועית וגם ברמה של משמעות ועשייה חברתית ופוליטית). 
לאחר מכן המורים עבדו בקבוצות של שלשות ורביעיות : כל אחד מהמורים שיתף את חברי הקבוצה שלו, ולאחר מכן הם זיהו קריטריונים שעלו מתוך השיתוף.
חזרה למעגל הכללי ואיסוף כל הנושאים שעלו על הלוח: המנחות חילקו את הלוח (או 3 בריסטולים) 
ל-3 טורים וכתבו כותרת לכל אחד מהם: אישי, מקצועי ותחום חברתי-פוליטי.  המנחות ביקשו מהמורים לשתף וגם לציין באיזה עמודה/בריסטול לרשום את הנושא שהעלו.
התוצאה - מסה מרשימה ומרגשת, שמילאה את  ורים ונתנה אנרגיות נוספות להמשך השנה.
תיבת טקסט: המנחה כותבת על כל בריסטול היגד אחד של קורצ‘אק .
את הבריסטולים תולים על הקיר .
המנחה מבקשת מהמשתתפים/ות לקרוא את כל ההיגדים, ולבחור את ההיגד שהכי נראה להם.
המשתתפים מסתובבים בכיתה וכל אחד בוחר לעצמו את ההיגדים שלו, שהוא הכי מחובר אליהם, ועומד ליד ההיגד שבחר. (נוצרות קבוצות של משתתפים).
המנחה מבקשת שכל קבוצה תשתף איך היא מבינה את ההיגד/משפט ולמה היא בחרה בו.

אפשר, לאחר שלב זה, לחלק למשתתפים טקסטים מתוך ספרים שקורצ‘אק כתב: איך להכיר את הילד, בית הספר הרצוי ע“פ קורצ‘אק, דמות המחנך  ועוד.  כל קבוצה תקרא טקסט ותציג אותו בקבוצה.
ההפעלה מתאימה למורים/ות, סטודנטים/ות להוראה ולכל העוסקים בעבודה החינוכית, ומאפשרת ללמוד את משנתו של קורצ‘אק ואת הדרכים שהיא מתחברת לכל אחד מאיתנו כמורות/ים.
תיבת טקסט: האדם הוא יצור חברתי, והוא לומד טוב יותר כאשר הוא בקבוצה.  הלמידה מתרחשת לא רק ברמה הקוגניטיבית אלא גם ברמה הרגשית והחברתית. היא משנה את יחסי הכוח בתוך הכיתה, תלמידים לוקחים יותר אחריות. אלו נקודות המוצא של הלמידה השיתופית   למידה שיתופית מאפשרת רב-תרבותיות בכיתה וכל אחד מהתלמידים/ות יכול לתרום מהידע והייחוד שלו.
יש מודלים שונים ללמידה שיתופית, להלן כמה מהם:
צוותא - המורה מלמדת חומר.  מחלקת את הכיתה לקבוצות ורואה מה כל אחד  מהתלמידים /קבוצות למד.  המורה עושה תחרות בין כל הקבוצות במשחקים כגון טריוויה, חידונים או כל צורה אחרת.  היתרון: התלמידים מקשיבים יותר, מגיבים יותר.  עובד על שינון וחזרה על חומר שהמורה לימדה.
חברותא - התלמידים בכיתה יושבים בזוגות ומלמדים אחד את השני.
ג‘קסו (פאזל) - לומדים נושא של תרבות עולם.   מחלקים את הכיתה לצוותים.  כל צוות לומד על ארץ אחת בהיבטים שונים כגון כלכלה, גבולות, משטר ועוד.  יש קבוצת אם (במקרה זה לפי הארץ הנלמדת), ויש קבוצות התמחות לפי נושאים (למשל: כלכלה, גבולות, משטרים).
עבודות חקר - התלמידים עושים את כל תהליך הלמידה של הנושא לבד, כולל בחירת הנושא. כל קבוצה צריכה ללמד את כל הכיתה על הארץ שלה.  התלמידים יכולים להציג זאת דרך משחק, פרזנטציה, בריסטולים, חידונים או כל דרך אחרת. תפקיד המורה הוא לכוון לעולם התוכן.

 כשהאסימונים נגמרים

תיבת טקסט: חינוך - בעיקר ליהודים ולעשירים

דןח הכנסת: הפערים בהישגים התלמידים מתרחבים. לכתבה בנושא.
תיבת טקסט: דה בונו  בנה מודל חשיבה שמאפשר לנו לעבור בקלות יחסית מסגנון חשיבה אחד לשני, כשאנו מתמודדים עם שאלה או אתגר כלשהו.  שישה הכובעים מייצגים שישה תפקידים ומאפשרים לנו לצאת מ“האני“ ולשחק תפקיד מסויים, בהתאם לכובע אותו אנו חובשים באותו רגע.
השיטה פשוטה - בישיבת צוות, ישיבת ציונים או כל מפגש אחר, המשתתפים מוזמנים לדמיין שישה כובעים, ובכל רגע נתון לחבוש את אחד הכובעים ולהציג אופן החשיבה אחר על אותו נושא.  במקום לעסוק בו זמנית ברגשות, בהיגיון, בנתונים, בהאשמות, בתקווה, מודל  החשיבה של דה בונו מאפשר להציג כמה נקודות מבט ואז לבחור את הדרך העדיפה באותו זמן לסיטואציה המסוימת.
דה בונו, רופא, יליד מלטה, בעל תואר כבוד בפסיכיאטריה מטעם אוניברסיטת אוקספורד, ממעצבי החשיבה הליטרלית. להבדיל מהחשיבה הלוגית, זו חשיבה רב-כיוונית, נעדרת רצף וסדר; יש בה לגטימציה לכל דרך ודיעה.  מעורפלת, מורכבת וסותרת. טעויות וכשלונות מנוצלים לשם פריצת דרך. מכוונות למצב העתידי הרצוי.

תיבת טקסט: אדוארד דה בונו


ששת 
כובעי החשיבה
תיבת טקסט: מה 
משאיר
אותי בהוראה? 

סדנא לצוות מורים

 


תיבת טקסט: הצעה לפעילות סביב תפיסת עולמו של 
יאנוש קורצ‘אק

 
תיבת טקסט: למידה שיתופית

עמותת קדמה לשוויון בחינוך ובחברה בישראל

תיבת טקסט: היגדים של יאנוש קורצ‘אק
אין לתת לילד מורה האוהב את הספר ואינו אוהב את האדם.
דמעות הן מלוחות. מי שמבין זאת יכול לחנך ילדים.  מי שלא מבין, לא יכול לחנכם.
אין ילדים רעים.  יש ילדים שרע להם.
היה זהיר במעשים, אך נועז ונטול רסן בחלומות.
כאשר אדם מבוגר מתעצב, הוא יודע שהיגון יחלוף ושוב יהיה שמח; כאשר ילד בוכה נדמה לו שמעתה תמיד יבכה, תמיד יהיה אומלל.
ילד כי חטא, אין טוב מלסלוח לו ולחכות עד שייטיב דרכיו.
כמה אבני חן אדם מפסיד מפני שאבד לו אורך הרוח לדבר עם הבריות ללא תכלית וכוונה, אלא סתם כדי להכירם.
זכאי הילד ליחס של כובד ראש לענייניו.  לדיון צודק בהם.  עד עתה הכל היה תלוי ברצונו הטוב של המחנך, ברוחו הטובה או הרעה עליו.  מהילד נשללה זכות המחאה.  עלינו לשים קץ לעריצות.
ילדים הם האנשים לעתיד לבוא.  כלומר הם עתידים להיות, ועתה כביכול אינם קיימים.  והרי אנו קיימים ועומדים: חיים, מרגישים, סובלים.
מחנך צריך לדעת שהוא כמנגן על הכינור.  וכל נער הוא נימה אחרת וצליל אחר, ועליו לדעת מתי ללחוץ על המיתר ואימתי להרפות.
לתקן את העולם פירושו לתקן את החינוך.
תיבת טקסט: החלק השני של הסדנא התמקד בבנייה של ציר זמן של תיכון קדמה משנת 1993 ועד היום 2009.
המנחות ביקשו מהמורים/ות לשתף איזה השתנות הם חווים: אנשים מתחלפים (תלמידים, מורים הורים, מנהלות).  כל מורה, מהפרספקטיבה שלו/ה, שיתף מה רצה שיהיה יותר, מה פחות, מה אחרת, מה להשאיר, מה לחזק.  המורים שיתפו רשמים וחוויות מתוך דברים שעלו בעבודה האישית והקבוצתית.
קראו כאן  תשובות המורות/ים.
תיבת טקסט: ”מורה כמו 
יאנוש קורצ‘אק ? 
לא בבית ספרנו.“
לכתבה .
 
תיבת טקסט: עמותת קדמה היא ארגון שמטרתו לחולל שינוי חברתי בדרך של חינוך.  קדמה פועלת כדי לשבור את מעגל הכישלון של בני נוער וצעירים משכונות המצוקה ועיירות הפיתוח: מודל קדמה לתיכון עיוני בקהילה הוא מודל ייחודי במפת החינוך בישראל -תיכון עיוני מלא, המוביל לתעודת בגרות מלאה וללימודים גבוהים, הממוקם בתוך  שכונת מצוקה ולומדים בו תלמידי השכונות. 
קדמה רואה במורים ובמחנכים את המשאב היקר ביותר של בית הספר, ומשקיעה משאבים רבים בפיתוח יכולתם לחולל את השינוי הנדרש בהישגי תלמידיהם. העמותה מפתחת תכניות לימוד ייחודיות וכן מערכים להכשרת מורים ומחנכים.
תיבת טקסט: פרה עיוורת,5 אבנים,
שבע על הקיר

אוסף מדליק של משחקי כדור, משחקי חברה, ספורט פנאי ועוד משחקים של פעם. מוסבר בבהירות, מעוצב יפה, מומלץ בחום. באתר משרד החינוך.
תיבת טקסט: סבא יוחנן מספר
מאגר גדול של סיפורים לילדים ולנוער, מהארץ ומהעולם מתורגמים לעברית.
תיבת טקסט: חינוכית באינטרנט

באתר 23TV תכניות קלסיות כגון: רגע עם דודלי, זהו זה, בלי סודות, חשבון פשוט, אנגלית, ארץ מולדת.
תיבת טקסט: כך היה

עשרות סרטונים נדירים  מהשנים שלפני ואחרי קום המדינה: חנה סנש, בן גוריון, גולדה והפנתרים, ניסים סרוסי ועוד.
תיבת טקסט: עלון למורה מופק ע“י עמותת קדמה שהיא ארגון שלא למטרות רווח.  
אנו תלויים בתרומות ובקוראים המעריכים את עשייתנו ופעילותנו לקידום שוויון בחינוך בישראל.
כל תרומה  לקדמה פטורה ממס בהתאם לכללי רשויות המס. 
התקשרו אלינו: אילנה יונה, עמותת קדמה,  ת.ד. 4104 רמת גן, טל. 03-6727474
תיבת טקסט: תיבת טקסט: ”למידה שיתופית בכיתה“ 
מאת רחל הרץ-לזרוביץ: אוסף מגוון של תרגילים במתמטיקה, משחקים ותבניות של משחקים.
תיבת טקסט: אנגלית
רמת אנגלית נמוכה גורמת לנשירה מהאוניברסיטאות.

אתר

 

לכתבות מעודכנות בנושא חינוך, היכנסו לאתר תעודת בגרות.

בלוג

 

המדריך המלא לתלמיד ולמורה

בלוג

 

כמה מהמורים שלנו באמת מחנכים ?

 

 

חומר למחשבה :    The Unteachables

 

 

גיליון מספר 9 של פדגוגיה ומתודולוגיה: תרבות הנוער ורדיקליזם דתי

כתבה

 

שר החינוך העולמי: מערכת החינוך בישראל  סובלת מאי שוויון חמור

אתר

 

אנשים בישראל. מדריך שמטרתו לספק מידע מקיף ועדכני על החברה בישראל

אתר

 

לקסיקון לתרבות ישראל: הכולל יותר מ– 3000 ערכים בנושא התרבות היהודית בישראל ובתפוצות.

אתר

 

הידען.  אתר תוכן בתחום המדע והטכנולוגיה: מאמרים, כתבות, ראיונות וחדשות מישראל והעולם.

אתר

 

מזה ? אנציקלופדיה לילדים.

אתר

 

חדר מורים.  פורטל המרכז מידע לנותני שירותים במערכת החינוך כגון: טיולים והסעות, סל תרבות, מרצים ויועצים ועוד.

אתר

 

של דר‘ אליעזר יריב הכולל מאמרים בתחום של משמעת, ניהול כיתה, אקלים כיתתי, הכנת שיעורי בית ועוד.

אתר

 

מורה טוב. אתר של מורים עבור מורים ותלמידים.

כתבה

 

הפתרון של משרד החינוך לתוצאות הנמוכות במבחנים הבינלאומיים

עובדות, מספרים ומידע. איזה נתונים יש  לנו? איזה מידע עלינו עוד להשיג?

 הצעות, רעיונות, יצירתיות    מה ניתן לעשות עם זה? איזה רעיונות יש לאחרים? יש לי רעיון... הירוק מייצג צמיחה.

 יתרונות, רווחים, תועלת.  אופטימיות. צהוב סמל לזריחה.   מדוע כדאי לנהוג כך ?

שיפוטיות, חשדנות וביקורת.  לראות את השלילי, למה זה לא יצליח, אין סיכוי...

רגשות, אינטואיציה, ותחושות.  צורך להצדיק עמדה רגשית או לתרץ אותה.  אין שיפוטיות. מה אני מרגיש בקשר לעניין?

 מטה קוגניציה   זה הכובע של המורה, המנחה, תפקידו לשקף,  לסכם, לשאול ולתווך. הכחול מייצג צבע מרגיע, מגונן.